Wednesday, June 3, 2009

Trip Udang+Siakap



EYE 3th - Mancing - cabaran, harapan,suka duka dan kisah kejayaan - memalit memori seiring dgn kehidupan ku. mungkin kejam jika dikatakan ia sebahagian dri hidup tpi ia adalah sesuatu yg perlu ada dlm diri aku. mari memancing - Fishing ROd
Memancing - mmg ramai org suka xkira ape jenis kaum pun penah aku jumpa sedang menghunus batang joran. xkira apa jua genre persekitaran baik laut,sungai,kolam,tasik, err.lopak,, janji kawasan tu ada air..em..realiti - kebanyakkan prebet yg aku jumpa diorg akan ckp janji dpt baling umpan ke air pun dpt mlepaskan gian - Yg gila set fishing pun ada - yg sanggup time keje bwj turun bot ke laut pun ada hehe - (aku gan bos aku ler) asyik boring je keje katanya - aper pun bos mmg best - bila nak turun? jgn lupa sound k. -
em.baru2 nie dapat call dari kwn yg kerja kat sg.sembilang ajak turun laut..aku dgn xbanyak tanya terus setuju nak join. aku pun ape lagi siapkan ler senjata2 berat coz dgr turun laut sempadan singapore. beli umpan, tong size sederhana (malu aje bwk besar2 berat gn air batu) umpan yg aku rasa efektif laa..mengikut pgalaman aku.
setelah bersiap aku bertolak ke Sg.Sembilang..sampai semua telah bsedia hanya menunggu aku shj. Aku pun berborak gan Pak Hamid tekong bot yg akan mengetuai MISI yg aku gelar mmg saja nak kenakan aku kot - Setelah diselidik rupanya misi MENYAUK UDANG! Xter kata aku pada waktu itu...hbs aku diketawakan oleh pak hamid - udang ko tu bwk balik buat lauk ajer..
ikan kat sini suka yg segar2 hehe ketawa pak hamid. Kalau iktu kan aku nak balik rasanya.. nape lah Ko xbagitau aku awal2 SAHAK - (member yg call aritu) Aku pun rasa nak patah2 kan joran aku tu hehe. Tetapi dasar anak jantan- aku xkira lah aper misi puin yg penting aku nak ikut sambil bawak joran - pak hamid pun paham (kasi chan) Malam tu seteleh bersiap sedia - makan dlu--(udang rebus bodo + Sardin Gorgos kata MAHAT) Tepat pukul 8 kitaorng bergerak bertiga bertemankan lampu suluh kepala (head Torchlight). Malam tu air tenang malam pun xberape cerah sgt. Isi barng dlm bot dan naik - kita orng pun bertolak - (dlm hati aku-mesti dlm 30min-ijam perjalannn ni..yelah tgk pakaian diorg tu Divine Sut beb.. ceh..sekali sebelah jeti tu aje cuma kena menyeberang air aje sebab tu naik bot. Dan sampai - oleh kerana aku 1st time tgk org menyauk so teruja habs beb..mcm tu ajer myauk-tpi bila aku cuba mmg payah beb (trip masa nie aku dpt 3ekor ajer) itu dah kira byk- si sahak tu 1st xde seekor pun-maaf ye sahak.
Dan bagi xnak mhampakan aku yg jauh2 bwk jorang tu dari xguna, udang fresh pun byk emm.aper lagi..baling ler sementara tgu p.hamid tu myauk udang. Aku gan sahak pun baling ler - kata p.hamid baling kat hujung pohon tepi reba tu biasa ade sambaran...(masa naik bot tu mmg kedengaran sambaran SIAKAP peh.. mmg geran jer rasa nak terjun aje tangkap. em..susah skit coz mmg xpenah mburu siakap tpi biasa dgr pburu2 siakap bgi tips so gunakan tanpa was2.
em..baling udang hidup, naki udang mati, 3,4X mcm tu..em.sampai umpan habis..nasib bawak jala, si sahak tu pun mjala ler mcari udang fresh..best tgk 1x baling dpt byk udang.
dah 2 kali aku baling kosong..em..so aku pun penat so kali ke3 tu aku baling dan letak joran kat (ape nak pnggil) akar kayu. em..tiba2 joran aku disambar Sang Siakap. panik juga aku - tpi ape lagi masa ni ler nak guna skil yg ada - siakap tu mmg cergas, ke kiri,ke kanan..pastu tiba2 masuk ke reba- peh.aku pun panik ler nak wat aper kan..layan ajer detik hati aku - si sahak mberikan kata2 perangsang yg aku sdiri xberape jelas kerana fokus aku ialah lawan ku yg sedap bjuang didalm air itu. dan akhirnya siakap tu pun keluar dri reba dan tanpa disuruh aku pun mgarau dgn laju & cermat (mgigil siot) Siakap 1st beb. tu ler gambar kat atas tu. Em..pas tu mmg xleh nak cite beb dlm hati aku. pastu aku biar sahak aje yg mmancing situ hehe..tq sahak hehe..
sori k aku bagi ekor coz kepala biar le tuan die mrasmi ikan tu hehe.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.